fredag 11 juni 2010

sommar

Tiden går så himla fort, snart har vi midsommar! Vi har fått ut nästan alla djur som ska ut. Det är bara några småkalvar kvar inne i ladugården. De ska ut till en hage runt gödselbrunnarna och så ska de kunna gå in i fårhuset. De måste bara lära sig tråden först så de är nu i träningshagen på dagarna. De är så unga så de klarar sig inte på bara bete än, vi måste stödutfodra med kraftfoder och eventuellt lite ensilage.
Nästa vecka kommer de på jordbruket att börja med ensileringen. Tornet är iordningställt, matarbordet framkört och slåttermaskinen servad.
Det är en stressig tid för dom som ska köra. Långa dagar. Jag som bor så nära hör fläkten hem och brukar kunna höra den när jag har gått och lagt mej. (Är oftast i säng före 22 om jag ska upp kl 4.30)
I grishuset har vi nu en hel massa små kultingar. Det är fullt i grisningsavdelningen och det är inte vanligt nuförtiden eftersom vi ju har dragit ner på antalet suggor. Förmodligen måste vi sälja en del för vi kommer inte att rymma dem i boxarna när de blir större. Vi har redan sålt några stycken till personer som vill ha sommargrisar. Tre stycken ska bo på Gammlia i sommar tillsammans med två kvigor och hönorna som normalt bor utanför mitt hus. Förra sommaren hade de en tacka med lamm också men jag vet inte hur det blir i sommar.
Gammlia ville helst ha skb kvigor men tyvärr har vi inga i rätt ålder i år så jag tror att de kommer att ta srb tvillingarna 870 och 871. Deras mamma hette 752 och hon var en otroligt trevlig och kelig ko som vi tyvärr inte har kvar längre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar