söndag 27 juni 2010

söndag

Midsommarafton passerade ganska obemärkt i ladugården. Bara jag och kossorna.
Det som är lite läskigt är att nu vänder det och börjar bli mörkare igen... Jag tycker som vanligt att sommaren nästan inte börjat än.
Just nu har vi ett par ganska besvärliga förstakalvare i lagår´n. Det är 829 Lycka som kalvade för kanske en månad sedan, 820 som kalvade den 22/6 och 823 som kalvade den 24/6.
Lycka har blivit lite lugnare, från början hade vi dubbla sparkbågar och band fast ett eller båda bakbenen. Nu räcker det med en sparkbåge och ett fastbundet ben. Hon var riktigt hemsk!
820 får man oxå binda fast för att man ska kunna mjölka henne klart. Hon står stilla ett tag men sen så bara sparkar hon. Jag är iallafall lite rädd för att bli sparkad ordentligt. Man har ju liksom ansiktet i sparkhöjd. Armarna och händerna har man ju fått en del smällar på och blåmärken är ju inte alldeles ovanligt.
Oftast är våra kvigor otroligt snälla att mjölka in, jag hoppas att de här brudarna lugnar ner sig snart och fattar att det är okej att man mjölkar dem.
Här är det 820 som mjölkas.

Igår kalvade 799. Kalvningen gick bra, kon slickade kalven och allt var ok.
Senare på eftermiddan så låg kossan med ena benet rakt bakåt och hade svårt att lägga sig rätt igen. Jag fick på henne ett fläkband och efter nån timma så ställde hon sig så jag trodde att allt var ok. Men idag har hon inte kunnat ställa sig alls. Hon kan inte räta ut kotorna och ställa sig på bakklövarna. Det borde inte vara kalvförlamning för hon är varm och hon försöker verkligen ställa sig men benen vill som inte räta ut sig, sen är hon bara en andrakalvare.
Veterinären tyckte att vi skulle avvakta men imorgon ringer jag nog igen och säger att hon får komma och kolla på kon.
Jag är lite rädd att vi kommer att måsta avliva kossan. Prognosen brukar inte vara så bra om de inte kan ställa sig.
Vi får hålla tummarna för att hon blir bra!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar