onsdag 13 juli 2011

En gång hämtade jag korna två gånger...

Vilken dryg dag detta har varit.
Jag började tidigare för att vi skulle släppa ut några kvigor men det blev inte av direkt pga att veterinären kom. Hon skulle kolla två kor som inte var riktigt okej i juvret.
Det tog ju sin lilla tid men som tur var tyckte hon att vi kunde avvakta med behandling tills vi fått provsvaren. Vi vill ju behandla så få som möjligt med antibiotika.
Sen blev det så att vi tog kortare lunch för att hinna med att släppa ut kvigorna. Det var 12 stycken som skulle få komma ut så vi fick köra två vändor med transporten. Första lasset tog tid att lasta men sen gick det bra. De var väldigt lugna när vi öppnade transporten.
Andra gänget gick in i transporten som om de aldrig gjort annat. De var lite mer busiga när de kom ut och en lyckades hoppa över stängslet in i en annan hage men hon var lätt att få tillbaka. Nu får man väl bara hålla tummarna att de håller sig i hagen för de har Vindelvägen på en sida och järnvägen på en sida av hagen. Lite otäckt är det.
Sen gick jag för att hämta kossorna på betet, hade fått hem nästan alla när någon ko blir rädd för något och får igång alla andra kor som börjar galloppera tillbaka ut mot betet. Och där står jag mitt i vägen och gör ett halvhjärtat försök att få 30 skenande kor att stanna. Gick inte så bra... fick som flytta på mej...
Och självklart springer alla utom 10 kor längst bort på betet. Det var ju bara att gå och hämta dom igen.
Mjölkningen gick iallafall hyfsat bra. En nykalvad skb kviga (862 Mjukis) som jag blivit lite varnad för, men hon stod som ett ljus utan sparkbåge. Fina ko!!! Hoppas det håller i sig.
Hon var förresten en av de två som veterinären kollade. Den andra var 774 Miss.
När jag mjölkat klart kl 17,56 och jag går för att stänga av så har tankbilen varit där och tömt tanken medans jag mjölkade. Han var där kl 17,21. Så det var alltså ca 120-150 liter mjölk kvar i tanken. De har inte lov att hämta mjölken före kl 18 och om dykröret (röret som mjölken kommer genom) är i tanken får de såklart inte heller tömma tanken. Antagligen var det nån sommarvikarie. Morrr.
Så det blev till att leta fram hinkar och tömma tanken. Som tur var kan vi ge mjölken till kalvarna men jag vet inte om de hinner dricka upp allt innan det surnar. Vi har ju inte nåt kylskåp som det rymms i. Nu står hinkarna i vattenbad så det ska väl funka ett par dagar men det var ju rätt så onödigt!

1 kommentar:

  1. Förstår att du är trött och slut efter en sån dag! Önskar att jag var hos dig och kunde "curla" lite! :-)

    SvaraRadera