söndag 21 augusti 2011

Kalvbrottning

I eftermiddag när jag gick för att hämta kossorna på betet och byta till en ny fålla så ser jag att en av korna i sinkohagen hade kalvat.
Så det blev till att hämta henne och leta kalv. Men ingen kalv syntes till. Kon har antagligen tagit på en tidigare seminering och det har inte upptäckts när hon dräktighetsundersöktes.
Jag mjölkade klart och släppte ut korna, utom 837 som kalvat. Och då ser jag att kvigorna kollar på något, kalven!
Det var en rejäl tjurkalv som var riktigt stadig på benen. Fick brotta ner honom och sedan binda ihop benen på honom för att han inte skulle springa iväg. Kalvar som föds på betet blir skygga direkt. Och de är snabba som tusan!
Han fick en skakig resa i en traktorskopa tillbaka till lagårn där mamman väntade på honom.
Jag provade att mjölka kon men hon hade just ingen mjölk. Antagligen hade kalven redan druckit upp allt.
Hoppas nu bara att 837 kommer igång och mjölkar nu när kalvningen blev lite tidigare än vi räknat med. Hon har ju inte fått nåt kraftfoder under sinperioden.
Jo. 825 Mjukis (Mumma och Mellas mamma) seminerades idag och det blev samma tjur som de två tidigare gångerna. Första gången blev det en tjurkalv och andra gången tvillingarna. Tjuren heter Öza. Hoppas hon blir dräktig!

1 kommentar:

  1. Haha! Vad cool du är! Jag kan se dig framför mig hur du springer runt med rep och brottas med stora tjurkalvar som en riktigt cowboy! (cowgirl)
    :-D

    SvaraRadera