tisdag 27 september 2011

812 är död

Jo nu är det ett tag sen sist...
Det är även ett tag sedan jag jobbade sist, inte mer än fem dagar men ibland hinner det hända mycket på fem dagar. Sen så jobbade jag förmiddag idag pga ett byte så jag träffade ju inte hon som jobbat före mej som man gör när man har eftermiddagspasset. Kom till jobbet och läste på lappen vad som hänt sen sist och tyckte det verkade som lugnt.
Så in i lagårn och starta utgödslingen, sopa fodret till korna och så in i lösdriften för att kolla brunster.
Och då ser jag ju...
En kostackare som ligger i skrapgången. Hon ligger helt stilla så jag tror hon är död. När jag kommer nära så lyfter hon på huvudet men jag ser att hon ligger med bakbenen som en "groda". Hon har alltså fläkt sig och kan inte stiga upp. Men inte nog med det ser jag när jag kommer ännu närmare. Hon har fastnat med sitt ena framben i inredningen och det ser brutet ut. Helvete!! 
Stackars liten, troligen har hon varit brunstig och försökt rida på en annan ko och när hon skulle kliva ner så har benet åkt ner mellan två järnrör och kilats fast. Enda sättet att ta loss benet är att lyfta det ca 120 cm och det klarar inte en ko. Sen har hon antagligen blivit rädd och kanske har någon annan ko hoppat upp och ridit på henne och hon har ramlat omkull. När hon sedan försökt ställa sig med ett framben som sitter fast så har bakbenen åkt isär och hon har fläkt sig.
Så jag får ringa chefen kl 5 på morgonen och be honom komma och skjuta kon.
Jag tror tillochmed att han tvingades kapa benet för att få loss henne.
Jag blir så arg för det är faktiskt inte första gången det händer. Jag tror nog det är minst tredje djuret iallafall som vi tvingats avliva pga inredningen. Sen är det fler som fastnat men som vi kunnat ta loss och de har återhämtat sig.
Det är ju rent fördjävligt att ett företag får sälja och montera in en inredning som är en dödsfälla för djuren.

1 kommentar:

  1. Fy faan! :-( Har ni meddelat företaget att deras inredning är dödfällor? Finns det pengar att köpa ny inredning?
    Djur som lider och som man till slut måste avliva är det värsta med det här yrket. Det får vem som helst på hopplöst uselt humör! :-(

    SvaraRadera